Robotyka w Klasie 5: Modyfikowanie i Testowanie. Sztuka Poprawiania Błędów
Nasze zajęcia z robotyki w klasie 5 to prawdziwy poligon doświadczalny dla młodych inżynierów! Ostatnie spotkania upłynęły pod znakiem intensywnej pracy, programowania i modyfikowania projektów, które wymagały zarówno siły konstrukcyjnej, jak i logicznego myślenia.
Piątoklasiści udowodnili, że potrafią przełożyć teorię na praktykę, realizując dwa ambitne zadania. To, co było równie ważne, jak sama budowa i pierwsze programowanie, to faza testowania i modyfikowania. W świecie robotyki rzadko kiedy program działa idealnie za pierwszym razem!
W przypadku Nosorożca, uczniowie musieli wielokrotnie modyfikować kod, aby osiągnąć płynność. Początkowo Nosorożec albo zwalniał za wcześnie przed przeszkodą, albo uderzał w nią, zanim zdążył skręcić. Uczniowie muszeli dostosować wartość czujnika odległości w programie. Musieli też eksperymentować z szybkością skrętu, aby Nosorożec nie przewrócił się przy gwałtownej zmianie kierunku.
Uczniowie zrozumieli, że programowanie to nie tylko pisanie kodu, ale też kalibracja – dopasowanie kodu do fizycznych możliwości robota.
Sejf wymagał niesamowitej precyzji w odczycie obrotu. Często otwierał się przy zbyt małym obrocie, albo w ogóle się nie otwierał. Uczniowie musieli dokładnie sprawdzić, jaką wartość zwraca czujnik obrotu i precyzyjnie ustalić, co oznacza "ponad 180 stopni". W kodzie musieli zmienić warunek i upewnić się, że mechanizm blokujący działa synchronicznie z silnikiem.
To była doskonała nauka logiki warunkowej i debugowania (czyli szukania i naprawiania błędów). Każdy nieudany test był informacją, co należy poprawić, a nie porażką!
Dzięki temu procesowi modyfikacji i testowania, nasi piątoklasiści stali się nie tylko konstruktorami i programistami, ale przede wszystkim skutecznymi osobami rozwiązującymi problemy – a to jest jedna z najważniejszych umiejętności w XXI wieku!
J. Kwapniewski
Opublikowano: 08 grudnia 2025 22:04
Kategoria: Aktualności
Zdjęcia:
Wyświetleń: 48
