ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. T. KOŚCIUSZKI W ŁĘTOWICACH
Przepisy regulujące sposób rozpatrywania skarg i wniosków:
- Dział VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego(tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
Zgodnie z § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków; Dz. U. Nr 5, poz. 46), skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Skargi i wnioski przyjmowane są przez dyrektora szkoły we wtorki w godzinach 09.15 - 10.15. w siedzibie szkoły. W sprawach pilnych, każdego dnia po wcześniejszym umówieniu telefonicznym /14 6754812/.
Skargi i wnioski muszą zawierać: imię i nazwisko (nazwę) wnoszącego oraz adres wnoszącego.
UWAGA: Skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków; Dz. U. Nr 5, poz. 46).
Skargi i wnioski wpływające do Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Łętowicach są rejestrowane w Rejestrze Skarg i Wniosków, prowadzonym przez Sekretarz Szkoły i rozpatrywane przez wyznaczonych pracowników.
1) Postępowanie w razie skargi na pracownika lub ucznia szkoły:
W sytuacji wpłynięcia skargi na pracowników czy uczniów szkoły, to on posiada kompetencje do rozpatrzenia skargi.
Zgodnie z zapisami art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe Dyrektor kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Zatem w sytuacji wpłynięcia skargi na pracowników czy uczniów szkoły, to on posiada kompetencje do rozpatrzenia skargi.
1) Postępowanie w razie skargi na dyrektora szkoły:
W przypadku skargi na działalność dyrektora szkoły jest ona rozpatrywana przez organy właściwe do jej rozpatrzenia.
- organ prowadzący (wójt gminy), - nadzór nad działalnością szkoły w zakresie spraw finansowych i administracyjnych,
- organ sprawujący sprawującym nadzór pedagogiczny (kurator oświaty) - nadzór pedagogiczny przejawiający się ocenianiem stanu szkół i nauczycieli w zakresie ich działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Nawet w przypadku błędnego zaadresowania skargi, np. zostaje ona przez skarżącego złożona w szkole, organ, który ją otrzymał, a nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ (art. 231 kpa).